Ubezpieczenie – komunikacyjne, wypadkowe, odpowiedzialności cywilnej, zdrowotne, na życie – to obecnie standard niemal dla każdego konsumenta, choćby w minimalnym zakresie. Osoba, która uległa wypadkowi komunikacyjnemu lub która „zalała” sąsiada z dołu – dzięki ubezpieczeniu – nie musi martwić się o pokrycie kosztów napraw czy leczenia. Niestety czasem dochodzi do sytuacji, w których firmy ubezpieczeniowe nie chcą wypłacić odszkodowania lub odszkodowanie to nie satysfakcjonuje konsumenta. Wówczas może on sięgnąć po rozwiązanie w postaci odwołania od decyzji ubezpieczyciela w sprawie odszkodowania. Kiedy warto się na to zdecydować i jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczalni? O tych i innych aspektach instytucji odwołania piszemy w poniższym artykule.
Spis treści
- 1 Skuteczne odwołanie od decyzji ubezpieczyciela
- 2 Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – podstawa prawna
- 3 W jakim terminie trzeba złożyć odwołanie?
- 4 Informacje, które muszą się znaleźć w odwołaniu od decyzji ubezpieczyciela
- 5 Co powinno zawierać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela
- 6 Odpowiedź na odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – co dalej?
Skuteczne odwołanie od decyzji ubezpieczyciela
Aby odwołanie od decyzji ubezpieczyciela było skuteczne, należy dopełnić kilku formalności. Przede wszystkim istotne jest dotrzymanie terminu, w jakim pismo to powinno być złożone. Roszczenia odszkodowawcze ulegają bowiem przedawnieniu. Warto również uzasadnić odwołanie, na podstawie którego firma ubezpieczająca wydaje swoją odpowiedź, ponieważ często już na tym etapie strony dochodzą do porozumienia – bez udziału sądu i bez kosztownego procesu.
Dowiedz się więcej o naszej specjalizacji: Odszkodowania
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – podstawa prawna
Prawo do odwołania od decyzji ubezpieczyciela przysługuje każdemu konsumentowi na mocy Ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Co ważne, firma ubezpieczeniowa powinna poinformować konsumenta zarówno o możliwości odwołania się od jego decyzji, jak i o sposobie wniesienia takiego odwołania.
W jakim terminie trzeba złożyć odwołanie?
Termin na skuteczne odwołanie od decyzji ubezpieczyciela wymuszony jest przepisami kodeksu cywilnego regulującymi kwestie przedawnienia roszczeń, i – co do zasady – wynosi on 3 lata. Jeśli szkoda była wynikiem czynu niedozwolonego, wówczas roszczenia z tego tytułu również ulegają przedawnieniu trzyletniemu, z tym zastrzeżeniem, że jest on liczony od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się albo przy zachowaniu należytej staranności mógł się dowiedzieć o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 10 lat od dnia wyrządzenia szkody. Jeżeli natomiast szkoda była wynikiem przestępstwa, termin przedawnienia wynosi 20 lat. Nie warto jednak czekać z odwołaniem od decyzji ubezpieczyciela – uszczerbek na zdrowiu, wypadek czy nieszczęśliwe zdarzenia to okoliczności, których szczegóły zacierają się w pamięci, co może stanowić utrudnienie w kontekście sporządzania takiego odwołania i ewentualnego dochodzenia roszczeń na drodze sądowej. Ponadto im szybciej zostanie złożone odwołanie, tym szybciej poszkodowany może liczyć na wypłatę pieniędzy.
Informacje, które muszą się znaleźć w odwołaniu od decyzji ubezpieczyciela
Jeśli ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania lub okazało się, że ubezpieczenie nie pokrywa w pełni poniesionych kosztów leczenia (mowa tu o tzw. zaniżonym uszczerbku na zdrowiu lub odszkodowaniu z tego tytułu), odwołanie od niesatysfakcjonującej klienta decyzji musi zawierać niezbędne informacje pozwalające zidentyfikować sprawę oraz uzasadnienie, mające na celu wykazanie błędu lub niedopatrzenia firmy ubezpieczeniowej.
Sprawdź również: Odszkodowanie za wypadek komunikacyjny – czym jest i kiedy się należy?
Co powinno zawierać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela
Generalnie informacje, które powinny znaleźć się w odwołaniu od decyzji ubezpieczyciela dzielą się na dwie grupy:
- informacje pozwalające ubezpieczycielowi na identyfikację ubezpieczonego i jego sprawy, a więc: imię i nazwisko klienta, numer polisy ubezpieczeniowej, numer rozstrzyganej sprawy, dane samego towarzystwa ubezpieczeniowego, dane kontaktowe konsumenta, numer szkody;
- informacje uzasadniające odwołanie – będą one różne w zależności od przedmiotu ubezpieczenia, natomiast może to być uzasadnienie pisemne wraz z dowodami słuszności, takimi jak faktury i rachunki, których wysokość przekracza kwotę przyznanego odszkodowania, a także ekspertyzy rzeczoznawców, opinie lekarskie i inne.
Odpowiedź na odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – co dalej?
Na odpowiedź ubezpieczalni konsument będzie czekał maksymalnie do 30 dni, choć w wyjątkowo trudnych przypadkach firmy ubezpieczeniowe mogą odpowiadać nawet po 60 dniach. Jakie możliwości ma klient, który – mimo poprawnego uzasadnienia odwołania – uzyska od ubezpieczyciela odpowiedź odmowną co do jego roszczeń? Po pierwsze, może zgłosić sprawę do Rzecznika Finansowego, którego zakres działalności reguluje przywołana wyżej Ustawa. Po drugie, może również zdecydować się na skorzystanie z mediacji lub sądu polubownego. Po trzecie – może zgłosić sprawę w formie powództwa do sądu powszechnego, ze wskazaniem firmy ubezpieczeniowej jako podmiotu pozwanego.