W dzisiejszej publikacji przybliżymy zagadnienie związane z kwestią ulg i rabatów, które to mogą być naliczane w przypadku usług naprawczych w kontekście ubezpieczenia OC pojazdu mechanicznego. Zagadnienie to budziło na tyle istotne problemy natury prawnej, że stało się podstawą do wydania uchwały w składzie 7 sędziów Sądu Najwyższego. Całość zagadnienia odnosi się do aktualnych przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610) – zw. dalej: „k.c.”.
Mowa tu o uchwale z dnia 8 maja 2024 r., w której siedmioosobowy skład Sądu Najwyższego uchwalił dwa ważne stanowiska.
Tytułem wstępu należy wskazać, że zagadnienie prawne dotyczyło dokładnie takiego zapytania – „Czy zakład ubezpieczeń może ustalić odszkodowanie przysługujące poszkodowanemu z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych z uwzględnieniem ulg i rabatów na usługi naprawcze, części i materiały służące do naprawy pojazdu, wynikających z przedłożonej oferty, a możliwych do uzyskania w współpracującym z tym zakładem ubezpieczeń podmiotem gospodarczym, wskazując na spoczywające na poszkodowanym (uprawnionym do odszkodowania) obowiązki zapobieżenia zwiększeniu się szkody oraz współdziałania wierzyciela z dłużnikiem przy wykonaniu zobowiązania? (art. 362 k.c., art. 16 ust. 1 pkt. 2 u.u.o. i art. 826 § 1 k.c. w zw. z art. 354 § 2 k.c.).”.
Uwaga na istotne ustalenia Sądu Najwyższego
W tym miejscu należy wskazać, że uchwała siedmioosobowego składu Sądu Najwyższego dość jednoznacznie przesądziła kwestię jak należy pochodzić do zagadnienia związanego ze stosowaniem ulg i rabatów na usługi naprawcze w odniesieniu do pojazdów mechanicznych objętych obowiązkowym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej (OC).
- Jeżeli poszkodowany poniósł już koszty naprawy pojazdu lub zobowiązał się do ich poniesienia, wysokość odszkodowania z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych powinna odpowiadać tym kosztom, chyba że w danych okolicznościach są one oczywiście nieuzasadnione; wysokość odszkodowania nie zależy od ulg i rabatów możliwych do uzyskania przez poszkodowanego od podmiotów współpracujących z ubezpieczycielem.
- Jeżeli poszkodowany nie poniósł jeszcze kosztów naprawy pojazdu ani nie zobowiązał się do ich poniesienia, wysokość odszkodowania z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych powinna odpowiadać przeciętnym kosztom naprawy na lokalnym rynku, z uwzględnieniem możliwych do uzyskania przez poszkodowanego ulg i rabatów, chyba że skorzystaniu z tych ulg i rabatów sprzeciwia się jego uzasadniony interes.
Podsumowanie
Konsekwentnie podkreślamy jak ważne są regularne analizy wyroków, uchwał etc. pochodzących z Sądu Najwyższego. Podobnie jest w opisywanym przypadku. To świeża uchwała, która w naszej ocenie będzie miała istotne znaczenia na przyszłość w odniesieniu do interesów naszych Klientów.
Warto jest wyjaśnić, że do dnia opublikowania przedmiotowego wpisu, nie dysponujemy jeszcze uzasadnieniem z Sądu Najwyższego. Uzasadnienie to zostanie przez nas opracowane i przytoczone niezwłocznie po uzyskaniu o nim wiedzy.