Kancelaria Lexperiens

  • Kancelaria
  • O nas
  • Specjalizacje
    • Prawo pracy
      • Dla pracownika
      • Dla pracodawcy
    • Odszkodowania
    • Prawo handlowe
    • Prawo transportowe
      • Dla kierowcy
      • Dla przedsiębiorców
    • Prawo nieruchomości
    • Dochodzenie roszczeń
      • Dla wierzyciela
      • Dla dłużnika
    • Kredyty frankowe
  • Aktualności
  • Kontakt
  • Główna
  • konsumenci
  • Czym jest klauzula abuzywna?
 

Czym jest klauzula abuzywna?

Czym jest klauzula abuzywna?

wtorek, 22 Listopad 2016 / Opublikowano w: konsumenci
klauzula-abuzywna

Klauzula abuzywna – inaczej nazywana klauzulą niedozwoloną – opisana jest w art. 3851 § 1 kodeksu cywilnego. Zapisy kodeksu cywilnego dotyczące klauzule niedozwolonych znajdują swoje źródło w dyrektywie rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich.

Zgodnie ze wskazanym powyżej przepisem, postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.

Najistotniejszym elementem badania ewentualnej abuzywności zapisów umowy jest jej zawarcie przez osobę będącą konsumentem. Za konsumenta uważa się z kolei osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 231 kodeksu cywilnego).

Kolejnym elementem badania abuzywności jest brak indywidualnego uzgodnienia zapisów umowy z konsumentem. Kodeks cywilny wskazuje, że za nieuzgodnione indywidualnie uznaje się te postanowienia umowy, na których treść konsument nie miał rzeczywistego wpływu. W szczególności odnosi się to do postanowień umowy przejętych z wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi przez kontrahenta (np. przez bank).

Odnośnie kształtowania praw i obowiązków w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami oraz rażącego naruszenia interesów konsumenta warto odwołać się do orzecznictwa. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 13 lipca 2005 r., sygn. akt I CK 832/04 wskazał, że: (…) „rażące naruszenie interesów konsumenta” oznacza nieusprawiedliwioną dysproporcję praw i obowiązków na jego niekorzyść w określonym stosunku obligacyjnym, natomiast „działanie wbrew dobrym obyczajom” w zakresie kształtowania treści takiego stosunku obligacyjnego wyraża się w tworzeniu przez partnera konsumenta takich klauzul umownych, które godzą w równowagę kontraktową tego stosunku.

Również Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 13 marca 2014 r., sygn. akt VI ACa 1733/13, wskazał że:

(…) sprzeczne z dobrymi obyczajami są te postanowienia wzorca umownego, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta, nie pozwalając na realizację takich wartości jak szacunek wobec partnera, uczciwość, szczerość, zaufanie, lojalność, rzetelność (…);
(…) do dobrych obyczajów, uczciwości kupieckiej należy zaliczyć wymaganie od przedsiębiorcy wysokiego poziomu świadczonych usług oraz stosowania we wzorcach umownych takich zapisów, aby dla zwykłego konsumenta były one jasne, czytelne i proste, a ponadto by postanowienia umowne w zakresie łączącego konsumenta z przedsiębiorcą stosunku prawnego należycie zabezpieczały interesy konsumenta i odwzorowywały przysługujące mu uprawnienia wynikające z przepisów prawa.
Przykładowy katalog klauzul niedozwolonych zawarty jest w art. 3853 kodeksu cywilnego i możesz zapoznać się z nimi tutaj.

Część klauzul niedozwolonych stosowanych przez przedsiębiorców została wpisana do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumentów. W rejestrze znajdują się m.in. klauzule indeksacyjne, klauzule zmiany oprocentowania oraz klauzule ubezpieczenia niskiego wkładu własnego.

Jeżeli w Twojej umowie znajdują się zapisy, co do których prawidłowości masz wątpliwości, zapraszamy Cię do kontaktu.

Tagged under: klauzule abuzywne, klauzule niedozwolone, konsument, kredyty denominowane, kredyty frankowe, kredyty indeksowane

Podobne wpisy

Skutki braku odpowiedzi na reklamację
Czy jest możliwe odzyskanie środków zainwestowanych w obligacje GetBack?
Opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie kredytów „frankowych”
Kategorie
  • Alimenty
  • Dochodzenie roszczeń
  • Firma
  • Kodeks cywilny
  • konsumenci
  • Nieruchomości
  • odszkodowanie
  • Prawo handlowe
  • Prawo pracy
  • Prawo spadkowe
  • Rolnictwo
  • Rozwód
  • transport
  • umowy
  • Wspólnoty mieszkaniowe
  • zachowek
  • zadośćuczynienie
Ostatnie posty
  • Nakaz zapłaty kredytu hipotecznego - Lexperiens
    Nakaz zapłaty kredytu hipotecznego – i co dalej?
    Wcześniejsza spłata kredytu we frankach ra...
  • Wyroki sądów unieważniejących umowy kredytowe w CHF
    Kredyty frankowe – wyroki sądów unieważniające umowy kredytowe
    Na szczęście dla frankowiczów ubiegających...
  • Czy należy mi się zachowek po rodzicach lub dziadkach?
    Po śmierci bliskich krewnych pojawia się w...
  • Ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania - co robić?
    Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela w sprawie odszkodowania
    Ubezpieczenie – komunikacyjne, wypadkowe, odpow...
  • Czy jest możliwe odzyskanie środków zainwestowanych w obligacje GetBack?
    Zainwestowanie środków finansowych w oblig...

Skontaktuj się z nami!

Gwarantujemy pełen profesjonalizm, rzetelność oraz zaangażowanie w sprawę.

Skontaktuj się z nami
Lexperiens

Od 2013 r. wspieramy naszych klientów w postępowaniach sądowych. Pomagamy w uzyskiwaniu odszkodowań oraz odzyskiwaniu nieuregulowanych płatności. Reprezentujemy pracowników oraz pracodawców. Działamy w imieniu osób prawnych oraz fizycznych.

Specjalizacje
  • Prawo pracy
  • Odszkodowania
  • Prawo handlowe
  • Prawo transportowe
  • Prawo nieruchomości
  • Dochodzenie roszczeń
  • Kredyty frankowe
Aktualności

ZOBACZ WIĘCEJ
  • Nakaz zapłaty kredytu hipotecznego – i co dalej?
  • Kredyty frankowe – wyroki sądów unieważniające umowy kredytowe
  • Czy należy mi się zachowek po rodzicach lub dziadkach?
  • Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela w sprawie odszkodowania
Kontakt

Kancelaria Prawna Lexperiens

ul. Bolka 15/50 61-605 Poznań

tel. 61 65 62 266
tel. 606 559 077
e-mail: kancelaria@lexperiens.pl

Logo Facebook

Copyright © 2018 – Lexperiens – realizacja: ECHO Marketing | Polityka prywatności | Nota prawna

DO GÓRY
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności