Dzisiejsza publikacja zostanie poświęcona tematyce związanej ze sporządzeniem reklamacji do Towarzystwa Ubezpieczeniowego (TU). Wskażemy m.in.: jakie elementy powinna posiadać reklamacja, aby była możliwie najbardziej skuteczna z perspektywy interesów osoby ubezpieczonej.
Spis treści
- 1 Czym charakteryzuje się dobrze sporządzona reklamacja do ubezpieczyciela?
- 2 Jakie elementy musi zawierać reklamacja do ubezpieczyciela?
- 3 W jakiej formie należy złożyć reklamację do ubezpieczyciela?
- 4 Jakie dokumenty należy załączyć do reklamacji do ubezpieczyciela?
- 5 Jak sformułować argumentację w reklamacji do ubezpieczyciela?
- 6 Jakie przepisy regulują reklamację do ubezpieczyciela?
- 7 Dlaczego warto jest skorzystać z pomocy kancelarii przy reklamacji do ubezpieczyciela?
- 8 Jaka jest najlepsza kancelaria w sporze z ubezpieczycielem?
- 9 Czy warto jest reklamować decyzję ubezpieczyciela?
- 10 Podsumowanie
Czym charakteryzuje się dobrze sporządzona reklamacja do ubezpieczyciela?
Reklamacja powinna być syntetyczna, spójna i czytelna w odbiorze przez jej adresata. Powinna być pozbawiona błędów, przekłamań, niespójnych informacji etc. Dobrze sporządzoną reklamację charakteryzuje spójność logiczna całego pisma. Każdy zarzut kierowany do ubezpieczyciela powinien być należycie uargumentowany i najlepiej poparty dowodem (dokumentem formalno-prawnym, opinią lekarską, inną dokumentacją, która wskazuje za zasadnością tez stawianych przez ubezpieczonego).
Jakie elementy musi zawierać reklamacja do ubezpieczyciela?
Dobrze sporządzona reklamacja do ubezpieczyciela charakteryzuje się tym, że: a) posiada prawidłowe określenie decyzji, którą reklamuje osoba ubezpieczona; b) posiada wszelkie informacje dokładnie opisujące osobę, która wnosi reklamację; c) jest właściwe zaadresowana na oficjalny adres ubezpieczyciela, który zawsze należy wcześniej sprawdzić na stronie internetowej Towarzystwa Ubezpieczeniowego; d) zwięzłe przedstawienie zarzutów kierowanych do decyzji ubezpieczyciela; e) zwięzła argumentacja przemawiająca za stanowiskiem ubezpieczonego; f) jasno określone żądania w stosunku do ubezpieczyciela g) przedłożenie w załączeniu do reklamacji dokumentów (dowodów, opinii lekarskich etc.), które wzmacniają argumentację ubezpieczonego); h) podpis osoby składającej reklamację.
W jakiej formie należy złożyć reklamację do ubezpieczyciela?
Zgodnie z przepisami reklamacja może zostać złożona na: a) piśmie – osobiście w jednostce podmiotu rynku finansowego (TU) obsługującej klientów albo wysłana przesyłką pocztową albo wysłana na adres do doręczeń elektronicznych; b) ustnie – telefonicznie albo osobiście do protokołu podczas wizyty klienta w jednostce podmiotu rynku finansowego (TU); c) w postaci elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez podmiot rynku finansowego (TU). Są to prawnie możliwe formy złożenia reklamacji, jednakże zdecydowanie sugerowaną formą jest właśnie ta pisemna – ze względu na większą możliwość dowodową w przypadku dalszego sporu z Towarzystwem Ubezpieczeniowym.
Jakie dokumenty należy załączyć do reklamacji do ubezpieczyciela?
Do takich dokumentów zaliczamy m.in.: opinie lekarskie, inne dokumenty formalno-prawne, dowody, zeznania świadków, dokumenty pobrane z placówki medycznej (dokumentacja medyczna), ekspertyzy, matematyczne wyliczenia wraz z odniesieniem się do tabel uszczerbkowych etc.
Jak sformułować argumentację w reklamacji do ubezpieczyciela?
Argumentację musi charakteryzować spójność logiczna. Argumentacja musi opierać się na prawdziwych okolicznościach, faktach, zdarzeniach lub prawdziwych dokumentach, opiniach etc. Argumenty muszą być formułowane w syntetyczny sposób i powinny być podparte materiałem dowodowym (oczywiście wtedy, gdy jest to możliwe).
Jakie przepisy regulują reklamację do ubezpieczyciela?
W tym miejscu należy wyjaśnić, że przepisy, które mają bezpośrednie odniesienie do tematyki reklamacji kierowanej do ubezpieczyciela to regulacje wynikające z ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1809).
Dlaczego warto jest skorzystać z pomocy kancelarii przy reklamacji do ubezpieczyciela?
Często osoby ubezpieczone nie potrafią w należyty sposób sporządzić reklamacji do ubezpieczyciela. W takiej sytuacji warto jest skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika (kancelarii prawnej), gdyż takie działanie zdecydowanie zwiększa szanse na korzystne rozstrzygnięcie dla ubezpieczonego. Kancelarie prawne dysponują wiedzą na temat tego, jak należy sporządzać skuteczne reklamacje do ubezpieczyciela.
Jaka jest najlepsza kancelaria w sporze z ubezpieczycielem?
Na rynku funkcjonuje wiele podmiotów, które oferują pomoc w sporach z ubezpieczycielem (niekoniecznie są to kancelarie adwokatów lub radców prawnych). Z całą pewnością należy kierować się tym, aby wybrać kancelarię, która posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu sporów z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi oraz posiada dobre opinie od zadowolonych klientów w zakresie skutecznej obsługi prawnej.
Czy warto jest reklamować decyzję ubezpieczyciela?
Zdecydowana większość decyzji Towarzystw Ubezpieczeniowych posiada większe bądź mniejsze błędy. Niestety częstym błędem jest bezpodstawna odmowa wypłaty należnego świadczenia lub wypłata zaniżonego świadczenia. Warto jest reklamować takie decyzji, gdyż jak pokazuje doświadczenie – można i da się przy pomocy dobrego pełnomocnika wywalczyć od Towarzystwa Ubezpieczeniowego należne osobie ubezpieczeniowej odszkodowanie bądź jej następcom prawnym.
Podsumowanie
Warto jest skorzystać z prawa reklamacji na decyzje Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Niezależnie od tego, czy osoba ubezpieczona samodzielnie będzie dochodzić swoich prawa lub skorzysta z pomocy profesjonalnego pełnomocnika – zawsze warto jest walczyć o swoje prawa. Szczególnie w branży ubezpieczeniowej, gdzie błędy związane z wypłatami występują niezwykle często.